Alessi Plissé ve stylu skládaných sukní

Existují výrobci, kteří se se svými spotřebiči drží na špici současných trendů. Pak existují takoví, co produkují jakýsi střední proud, co nepotěší, ale ani neurazí. A pak tu jsou takové výjimky, které jsou v designu spotřebičů zcela proti proudu. Příkladem je italský výrobce Alessi, za kterým stojí špičkoví návrháři užitého designu, ale který staví všechny trendy doslova na hlavu.


Když si koupíte třeba takovou rychlovarnou konvici, očekáváte, že v ní hlavně a především uvaříte vodu. Jasně, ale taky víte, že když bude ošklivá, nebude vás doma bavit se na ni dívat, a to ani nemluvíme o tom, co řekne sousedka, až si přijde půjčit půl kila cukru. Od doby, kdy se kuchyně ve viktoriánském domě – téměř tajná místnost výhradně pro služebnictvo – stala propojením a středobodem nového stylu bydlení dvacátého a jednadvacátého století, očekáváme, že bude v každém detailu krásná a reprezentativní. Takže i takový mixér, konvice nebo toustovač by měly na něco vypadat.

Potom jsou tu designové trendy. Každá doba má svoje a my jsme třeba sotva vybředli z únavné módy stříbrných povrchů připomínajících kov, které byly doslova na všech plastových krytech, snad aby zakryly jejich plastovost. Stále častěji se tak objevují retro prvky odkazující buď na zlatou éru designu v padesátých letech v USA se svými lesklými chromy a sytými barvami, nebo třeba prvky selské keramiky, které mají připomenout staré dobré časy u babičky na chalupě na venkově. A pak je tu Alessi.

Kdo už něco málo viděl ví, že vedle pěkných historizujících kousků dokáží italští designéři přijít s něčím naprosto odlišným hned druhý den a často má člověk vážné pochybnosti, jestli se mu to vůbec líbí. Takže vedle přívětivě zakulacené konvičky najdete druhou znepokojivě kostrbatou, jako kdyby utekla z kubistického obrazu, nebo další, u které máte silný pocit, že její madlo na ničem kloudném nedrží a musí každou chvíli upadnout.

Citrusovač jako z Války dvou světů

Mokka konvice která při dobrém nasvícení tak trochu stírá hranice mezi hmotou a prázdným prostorem

Dvojice karaf s madlem, které zdánlivě levituje vedle nádoby

 

A pak je tu série Plissé s plastovým povrchem prolisovaným do plissé záhybů, jako kdybyste se dívali na skládanou sukni nebo papírovou roletu.

Rychlovarná konvice Plissé, o které je řeč

Fotografie designové řady Plissé

V době, kdy se designéři za umělé hmoty stydí, je to najednou zjev, kdy návrhář lehkost a tvárnost syntetického materiálu doslova oslavuje.